Nejúspěšnější šachová škola v ČR

Jak budeme hrát?!

 

 

Zápas Frýdek proti Místku na 75 šachovnicích

 

 

Účel a cíl zápasu: propagovat heslo mezinárodní šachové federace FIDE „Gens una sumus“ a sílu šachové základny ve Frýdku-Místku.

 

Poznámka na úvod: 75 šachovnic je myšleno symbolicky, protože navržený systém je  aplikovatelný i na zápas 20, 30 či 100 hráčů na každé straně.

 

 

Pravidla organizace zápasu:

 

 

1)      Soupisky družstev

 

1.1.     Pro každé družstvo je určen organizační kapitán.

1.2.     Za družstvo Frýdku nastupují hráči s bydlištěm ve Frýdku, případně ti, kteří v době aktivního šachového působení byli „frýdečáky“ – obdobně platí pro „místečáky“.

1.3.     Hráči ze spádových (přilehlých) obcí Frýdku nebo Místku se mohou hlásit k té části družstva, ale může být u nich rozhodnuto, že doplní početně menší nebo slabší družstvo. (Hlavní důvod je umožnění odehrát zápas maximálnímu počtu zájemců.)

1.4.     Pro další hráče, adresou nepříslušejících žádné části města, určí zařazení na některou ze soupisek organizátor zápasu, který bude sledovat nejprve doplnění soupisky méně početného družstva, případně i větší výkonnostní vyrovnanost soupisek.

1.5.     Kapitán provádí prezentaci a zapisuje hráče svého družstva na losovací kartičky.

1.6.     Losovací kartičky pro obě družstva je vhodné mít barevně odlišeny, jinak by se na ně psal velkým písmenem rozlišovací znak „F“ pro Frýdek a „M“ pro Místek.

1.7.     Kapitán na kartičky dále vypisuje jméno a příjmení hráče, jeho ELO a titul šachové výkonnosti.

1.8.     Před odevzdáním soupisky obou družstev je kapitáni seřadí podle ELO (titulu), případně VT (zvlášť za Místek a zvlášť za Frýdek), jak je obvyklé pro losování u turnajů hraných švýcarským systémem.

1.9.     Organizátor zápasu doplní sestavy o hráče s bydlištěm podle 1.3. a 1.4. tak, aby byla družstva početně stejná.

 

 

2)      Systém turnaje

 

2.1.       Zápas se hraje na 8 kol.

2.2.       Hrací čas 2 x 5 minut na partii pro každého z hráčů.

2.3.       Partie se řídí podle pravidel FIDE platných pro bleskový turnaj.

 

 

 

3)      Pravidla pro párování

 

3.1.       Rozhodčí při nasazování partiových dvojic vybírá proti sobě vždy jednoho hráče z družstva Frýdku proti jednomu hráči z družstva Místku.

3.2.       Oproti standardnímu postupu losování je nasazováno v 1. kole prvních 10 hráčů soupisek u jednoho družstva v převráceném pořadí, to je např. 1. frýdecký (dále F) vers. 10. místecký (dále M), 2F : 9M, 3F : 8M, 4F : 7M, 5F : 6M, 6F : 5M, 7F : 4M, 8F : 3M, 9F : 2M, 10 F : 1M. Za prvního hráče se pokládá hráč s druhým nejvyšším ELO (podle uvedeného příkladu to byl hráč Frýdku).

3.3.       Ostatní hráči se již losují v pořadí soupisky 11F : 11M, 12F : 12M, atd.

3.4.       Bílé kameny na první šachovnici se v 1.kole losují, pokud bílé vylosuje hráč frýdecký, tak družstvo Frýdku má v prvním kole na všech lichých šachovnicích bílé a na sudých černé figury.

3.5.       V dalších kolech se již barvy určují podle pravidel švýcarského systému uplatňujícího zásady možného vyrovnávání a střídání barev ve skupině hráčů se stejným bodovým ziskem a v celém turnaji.

3.6.       Ve druhém kole je také uplatněna změna oproti standardnímu postupu losování, když v převráceném pořadí je nasazováno „nejvyšších“ 6 hráčů družstva (může se dohodnout i jiný počet), které má po prvním kole v šestici sestavené podle obvyklých pravidel švýcarského systému (1.bodový zisk, 2.startovací číslo hráče) hráče s nejvyšším ELO. Ze druhého družstva se vybere rovněž 6 nejvýše nasazovaných hráčů, ale s respektováním pravidla, že se u všech 12 hráčů vyrovnají barvy. Z druhého družstva tak do převráceného losování mohou být vybrání i hráči nižšího pořadí.

3.7.       Ostatní hráči se již losují podle principu článku 3.3., s přihlédnutím k zásadám vyrovnávání a střídání barev v jednotlivých bodových skupinách.

3.8.       Od 3. kola (a ve zbylých kolech se již losují hráči vždy od nejvyššího z jednoho družstva vers. nejvyšší z druhého družstva, s respektováním zásad pro losování turnajů hraných švýcarským systémem (bodové skupiny, vyrovnávání a střídání barev).

 

 

4)      Vyhodnocení zápasu

 

4.1.       Vítězem zápasu se stává družstvo, které po součtu všech bodů uhraných hráči jejich soupisky dosáhlo z odehraných partií celkově větší počet bodů (kontumační body z neodehraných partií slouží jen pro nasazování hráčů, nikoli pro výpočet výsledku družstva, do kterého se nezapočítávají).

 

 

 

Zpracoval:       Karel Kubala

Dne:                26.9.2010